Wybierz stronę

7 Powodów dla których powinieneś mieć System Pomiarowy

7 Powodów dla których powinieneś mieć System Pomiarowy


System pomiarowy jest niezastąpionym narzędziem przy strojeniu systemu nagłośnieniowego. Czy jednak w każdej sytuacji jest niezbędny? Kiedy właściwie takie narzędzie może się nam rzeczywiście przydać?

Na system pomiarowy składa się:

  • Oprogramowanie pomiarowe
  • Karta dźwiękowa (Nie, ta standardowa wbudowana w komputer się nie nadaje.)
  • Oraz mikrofon pomiarowy
system pomiarowy audio

Źródło: http://systune.afmg.eu/

Niektóre imprezy oczywiście da się ograć bez systemu pomiarowego. Czasami publiczność jest na tyle niewymagająca, że nie doceni naszego trudu włożonego w wystrojenie systemu z precyzyjnym systemem pomiarowym (nie twierdzę, że to dobre nastawienie, tak po prostu się czasami zdarza). Może po prostu masz perfekcyjny słuch i jesteś w stanie zrobić to bez elektroniki.

Jeżeli jednak jesteś ciekawy, do czego taki system może Ci się przydać i chcesz wycisnąć ze swojego systemu jeszcze więcej to zapraszamy do lektury:

1 Wyrównanie czasowe/fazowe między różnymi sekcjami systemu.

Wyrównanie czasowe systemu pozwala na zminimalizowanie odejmowania się między sobą dźwięku w okolicach częstotliwości podziału oraz uzyskanie większej spójności odtwarzanego sygnału. Jest ta sytuacja, kiedy masz wrażenie, że dźwięk, który powinien być punktowy zaczyna się nieco rozmywać.

Sekcje odpowiadające za odtwarzanie sąsiadujących ze sobą pasm częstotliwości w pewnym zakresie (w okolicach częstotliwości podziału) odtwarzają ten sam sygnał. Aby dobrze go ze sobą skleić trzeba wybrać punkt, który znajduje się mniej więcej w centralnym punkcie widowni i z wykorzystaniem opóźnienia wyrównać sekcje ze sobą, aby nastąpiło dokładne sumowanie w tym zakresie. Dodatkowo wszystkie dźwięki o szerokim spektrum częstotliwości, które są jednocześnie odtwarzane przez różnego drogi zyskają na spójności i będą bardziej ?punktowe?.

2 Precyzyjna korekcja charakterystyki systemu na podstawie porównania sygnału wejściowego i wyjściowego.

Ucho ludzkie z czasem adaptuje się do panujących warunków oraz jest podatne na zmęczenie, które może powodować zafałszowanie naszego wrażenia. System pomiarowy się nie męczy i dlatego jest znacznie bardziej precyzyjny, jeżeli chodzi o ocenę charakterystyki częstotliwościowej. Aby wykonać precyzyjną korekcję charakterystyki częstotliwościowej systemu należy doprowadzić do niego sygnał wychodzący ze źródła (np.: z odtwarzacza CD) oraz sygnał odtworzony przez system nagłośnieniowy. W ten sposób porównamy, co powinno do nas docierać z tym, co w rzeczywistości do nas dociera. W ten sposób możemy precyzyjnie wybrać punkty korekcji, aby dźwięk był jak najbardziej wierny oryginałowi.

3 Korekcja pod kątem pogłosowych pomieszczeń.

Gdy trafimy do lokalu, który jest bardzo słabo zaadaptowany akustycznie może nas uraczyć długimi czasami pogłosu. Wpływa to bardzo negatywnie na zrozumiałość odtwarzanego dźwięku. Możemy spróbować wykonać korekcję pod kątem częstotliwości, które najbardziej przeszkadzają i najdłużej odbijają się w pomieszczeniu. W lokalizacji punktów korekcji można na przykład posłużyć się wykresem wodospadowym lub impulsem.

4 Precyzyjna korekcja pod kątem sprzężeń oraz ewentualna reakcja na sprzężenia w trakcie imprezy.

Na podstawie charakterystyki częstotliwościowej możemy z łatwością wychwycić częstotliwości, które najchętniej się wzbudzają. Dodatkowo w trakcie imprezy można znacznie szybciej ocenić, jaki zakres sprawia kłopoty.

5 Obiektywny punkt odniesienia na wypadek zmęczenia organizmu.

Nasze ucho adaptuje się do warunków otoczenia. Dodatkowo na nasze postrzeganie dźwięków wpływ ma także nasze zmęczenie. Dlatego właśnie system pomiarowy stanowi doskonałe narzędzie, aby można było dążyć do powtarzalnego efektu na każdej imprezie.

6 Możliwość określenia czy wszystkie elementy danej sekcji są ze sobą w fazie.

Nic nie denerwuje bardziej niż szukanie kolumny, która przez przypadek została po podłączona w przeciw fazie z resztą. Dzięki systemowi pomiarowemu możemy z łatwością ocenić czy odpalając kolejne elementy sekcji zyskujemy odpowiednią ilość decybeli czy coś nam się odejmuje.

7 Możliwość precyzyjnego ustawienia zaawansowanych konfiguracji sekcji niskotonowej.

Teoretycznie układy basów takie jak Cardio czy End Fire można ustawić na podstawie kalkulacji i następnie sprawdzić efekt na ucho, ale jeżeli dążymy do tego, aby uzyskać PROfesjonalny efekt to jednak powinniśmy sprawdzić nasze wyliczenia empirycznie przez pomiar wykonany systemem pomiarowym. Wtedy nie tylko będziemy mogli dokonać bardziej precyzyjnej konfiguracji, ale także wymiernie ocenić korzyści z takiego ustawienia.

O autorze

Pin It on Pinterest