Eksperymenty Dźwiękowe Heilung na Roskilde Festival
Roskilde Festival, największy i najdłużej działający festiwal muzyczny w Europie, znany jest z przekraczania kreatywnych granic i dawania artystom palet do odkrywania nowych możliwości dźwiękowych, co jest możliwe dzięki współpracy z wyłącznym dostawcą dźwięku, Meyer Sound.
W 2024 roku eksperymenty dźwiękowe Roskilde osiągnęły nowy poziom dzięki wciągającemu występowi nordyckiego eksperymentalnego kolektywu folkowego Heilung, zasilanego przez narzędzie do projektowania i miksowania dźwięku przestrzennego Spacemap Go firmy Meyer Sound.
Zasadniczo jest to produkcja teatralna na scenie rockowej, Heilung czerpie z kultur przodków sięgających epoki żelaza. Występy przywołują starożytne pogańskie rytuały, łącząc śpiew gardłowy, nagrania terenowe i instrumenty wykonane z kamieni, skór zwierzęcych i kości, aby stworzyć nieziemską muzykę, którą grupa opisuje jako „Amplified History”.
„Heilung to wciągające doświadczenie pod względem pewnego rodzaju szamanistycznego rytuału, który już zanurza publiczność w duchowy sposób” – mówi lider zespołu Christopher Juul. „Chcieliśmy przenieść to do audiowizualnej części występu. Próbowaliśmy także dowiedzieć się, co możemy zrobić z tą technologią. Jakie są jej fizyczne ograniczenia i jak możemy je naginać? I doszliśmy do całkiem interesujących rzeczy”.
Przez dwa miesiące Heilung ściśle współpracował ze specjalistą ds. wsparcia technicznego Meyer Sound Arve Gotfredsenem w Danii, ucząc się Spacemap Go, przygotowując dźwięki w studiu i stopniowo zwiększając produkcję. „Kiedy zaczynaliśmy, Arve przyszedł i zainstalował znacznie mniejszy system w naszym pokoju nagrań, gdzie zaczęliśmy pracować nad wszystkimi pomysłami” – mówi wieloletni inżynier FOH zespołu, Finn Jansen. Na tym systemie w skali 1:10 można było symulować pełnowymiarowy system i doświadczyć fizycznych ograniczeń dużego namiotu Arena.
Namiot Arena w Roskilde to przepastna konstrukcja o szerokości 70 metrów i głębokości 50 metrów. System Meyer Sound koncentrował się na 46 wielkoformatowych głośnikach liniowych PANTHER w połączeniu z 24 elementami sterującymi niskimi częstotliwościami 2100-LFC, wspieranymi przez 10 kompaktowych głośników liniowych LEOPARD; 36 głośników LEOPARD i sześć elementów sterujących niskimi częstotliwościami 900-LFC służyło jako opóźnienia. Na potrzeby występu Heilung istniejący system został rozszerzony przy użyciu stosów naziemnych składających się z pojedynczego 2100-LFC plus 4 PANTHER i dodatkowych głośników ULTRA-X40.
Cały system był kontrolowany przez platformy sieciowe Galileo GALAXY, połączone przez MILAN, a każda lokalizacja głośnika była dostępna w Spacemap Go.
Od samego początku przestrzenne podejście Heilunga dotyczyło bardziej atmosfery niż efektów specjalnych. „Na poziomie kreatywnym myślałem o tym w taki sam sposób, jak wtedy, gdy obrazowanie 3D wchodziło do kin”, mówi Juul. „Czy chcemy, aby ta trójwymiarowa rzecz trafiała bezpośrednio w naszą twarz i nas szokowała? Raz na jakiś czas może to być fajna sztuczka, ale w przypadku całego filmu może to być trochę za dużo. Chcemy raczej zejść głębiej”.
Strategia ta pozwoliła również uniknąć opóźnień związanych z synchronizacją rytmicznych dźwięków na dużych odległościach. „Scena Areny to duża scena, co stanowi przeszkodę pod względem przemieszczania się dźwięku w czasie” – wyjaśnia Juul. „Nie mogliśmy więc na przykład umieścić perkusisty w jednym głośniku, a wokalisty w innym. Rozwiązaniem, które wymyśliliśmy, były dźwięki, które umieszczały cię w określonych lokalizacjach. Mogły to być dźwięki natury, a jeśli był to futurystyczny fragment, mogły to być dźwięki science-fiction lub miejskie krajobrazy dźwiękowe, cokolwiek”.
Przełomowy występ Heilunga był jednym z wielu sposobów, w jakie Meyer Sound przesuwał granice immersyjnego dźwięku w Roskilde, w tym badania nad projektowaniem systemów przestrzennych na scenie Gloria i namiot przestrzenny w Wiosce Artystów, który oferował inżynierom, artystom i producentom szansę na praktyczne zapoznanie się z narzędziami dźwięku przestrzennego, we współpracy z duńskim Sonic College.
„Moją nadzieją na udany festiwal Roskilde pod względem przestrzennym byłby powrót w przyszłym roku i zobaczenie, jak nasiona, które zasadziliśmy w tym roku, rozkwitają w przestrzenne doświadczenia dla publiczności i nowe kreatywne doświadczenia dla twórców sztuki” – mówi Leonard Blanche, specjalista ds. wsparcia technicznego Meyer Sound, który współpracował z inżynierami na miejscu.
Dla Heilunga immersyjny występ w Roskilde był dopiero początkiem. „Jesteśmy dopiero na początku czegoś zupełnie nowego i bardzo ekscytujące jest mówienie o tym w kreatywny sposób” – mówi Juul. „Jestem bardzo dumny, że byliśmy częścią tego eksperymentu i jest w nim tyle serca od wszystkich ludzi, którzy za nim stoją, od Meyera, Roskilde Festival i Sonic College – wszyscy ci ludzie spotykają się, aby stworzyć najlepszy możliwy występ”.
Źródło: https://meyersound.com/news/heilung-immersive/