Wybierz stronę

Jak nagłośnić perkusję?

zestaw perkusyjny

Standardowy zestaw perkusji

Nie da się powiedzieć jaka technika nagłośnienia (mikrofonowania) perkusji da najlepszy efekt z jednego prostego powodu : słuch jest wrażeniem subiektywnym indywidualnym dla każdego z nas dlatego różni akustycy preferują różne metody. Zaprezentowane poniżej metody to jeden z wielu wariantów, który może dać ciekawy efekt. Artykuł ten opracowałem na podstawie książki Duncana Fry-a. Zatem od początku

Podłoże – czyli gdzie stawiamy perkusję

Dobrym pomysłem jest zastosowanie tutaj jakiegoś rodzaju wykładziny najlepiej o gumowym spodzie. W ten sposób będziemy mogli zapewnić sobie, że bębny nie będę posuwały się po scenie w trakcie koncertu. Dodatkowym zadaniem naszej wykładziny będzie ograniczenie odbić od podłoża, które mogą przeszkadzać w poprawnym zebraniu dźwięku przez mikrofony. Taki zabieg pozwoli nie tylko na lepszą realizację odsłuchów ale również na lepsze zrealizowanie frontu.

Stopa

Niezbędny w tym wypadku będzie krótki statyw do ustawienia mikrofonu. Dlaczego nie wykorzystać zwykłego mikrofonowego ? Po pierwsze daje znacznie mniejsze możliwości w ustawieniu mikrofonu głębiej bębna a po drugie czasami wygląda po prostu źle jeżeli cały zestaw stoi na widoku. Statyw powinien być w miarę stabilny a uchwyt odporny na wstrząsy. Mikrofon wsuwamy na około 75% długości do wnętrza bębna.  Podłożenie kawałka gąbki lub gumy pod statyw pozwoli na tłumienie drgań przechodzących do mikrofonu. Innym rozwiązaniem (jeśli np.: nie posiadamy małego statywu) jest wykorzystanie poduszki do położenia na niej mikrofonu we wnętrzu bębna. Jeżeli jednak nie ma możliwości dostać się do wnętrza bębna – pozostaje nam skierowanie mikrofonu na centralny punkt membrany.

Werbel

werbel

Werbel

Do umieszczenia mikrofonu możemy wykorzystać albo uchwyt przyczepiany do obręczy werbla albo skorzystać ze statywu mikrofonowego. Mikrofon powinien być skierowany w kierunku centralnego punktu membrany. Jednocześnie trzeba pamiętać aby zachować bezpieczną odległość od krawędzi bębna tak aby muzyk nie uderzył w niego pałkami – około 5 cm powinno wystarczyć (5cm od krawędzi bębna nie od jego środka!). Trzeba również zadbać o to aby mikrofon nie był skierowany w stronę odsłuchu bębniarza bo doprowadzi do do łatwego wzbudzania się.

Hi-hat

Mikrofon powinien być skierowany w dół pod kątem około 45° w kierunku górnej krawędzi talerza. Nie powinno się kierować mikrofonu ani w stronę szpary między talerzami ani w kierunku centralnego punktu Hi-hat’u. Jeżeli nie dysponujemy odpowiednio wysokim statywem możemy skierować mikrofon od dołu w górę w lustrzanej pozycji jednak rozwiązanie to pozbawi nas charakterystycznego dźwięku uderzającej pałki w talerz.

Tomy

Tutaj zasady są podobne jak w przypadku werbla. Nie wolno przystawiać mikrofonu bliżej niż krawędź bębna aby nie sprowokować walki o przestrzeń z pałkami perkusisty ponieważ mikrofon na pewno przegra. Kierujemy mikrofon w stronę centralnego punktu membrany.

mikrofon przy perkusji

Mikrofonowanie perkusji wymaga doświadczenia

Overhead’y

Nagłaśniając overheady w zestawie perkusyjnym możemy z powodzeniem wykorzystać zarówno rozwiązanie mono : z jednym mikrofonem ustawionym mniej więcej na środku lub stereo : z dwoma mikrofonami ustawionymi po obu stronach zestawu. optymalna wysokość umieszczenia mikrofonów nad talerzami to około 40-50 cm. Dobrym pomysłem jest zastosowanie tego samego typu mikrofonu co w przypadku Hi-hat’u. Nie dawaj się ponieść w kwestii zbierania dźwięku z talerzy ponieważ na niewielkich imprezach mikrofony wokalowe zbiorą ich aż za dużo.

Podsumowanie

Powyższe uwagi są jedynie jedną z bardzo wielu możliwości. Możesz potraktować je jako punkt wyjściowy do przeprowadzenia własnych eksperymentów w poszukiwaniu brzmienia, które bardziej odpowiada Twoim gustom. Często spotykany jest na przykład wariant zbierania dźwięku z bębnów z ich dolnej membrany (należy pamiętać o odwróceniu fazy w tym sygnale) – możesz tego spróbować i zobaczyć czy taka konfiguracja bardziej Ci odpowiada. Często to realizator danego zespołu będzie określał w jaki sposób powinny być umieszczone mikrofony aby dźwięk odpowiadał jego preferencją. Nie bój się eksperymentować z własnymi pomysłami.

Aspekty techniczne

Nagłośnienie perkusji to spore nagromadzenie mikrofonów na niewielkim obszarze. Dlatego przy tego typu realizacji przydatny okazuje się multicore. dzięki niemu wszystkie kable mikrofonowe od perkusji wpinamy w jedną skrzynkę, którą możemy ustawić tuż przy zestawie. Dalej wszystkie kable biegną do multicora głównego w jednym długim przewodzie.

Ile mikrofonów potrzeba do nagłośnienia perkusji ? To zależy. Minimalny zestaw powinien zawierać mikrofony do :

  • stopy x 1
  • hi-hat’u x 1
  • werbla x 1
  • tomów (zakładamy, że są 3 sztuki) x 3
  • overheadów (mono) x 1
  • Suma : 7 mikrofonów

Trzeba pamiętać o tym, że nie każdy mikrofon nadaje się do każdego zastosowania. Często w riderach technicznych zespołów są wyszczególnione modele, które dany wykonawca preferuje do jakiej roli w swoim zestawie.

Pin It on Pinterest