Jak nagłośnić perkusję?
Nie da się powiedzieć jaka technika nagłośnienia (mikrofonowania) perkusji da najlepszy efekt z jednego prostego powodu : słuch jest wrażeniem subiektywnym indywidualnym dla każdego z nas dlatego różni akustycy preferują różne metody. Zaprezentowane poniżej metody to jeden z wielu wariantów, który może dać ciekawy efekt. Artykuł ten opracowałem na podstawie książki Duncana Fry-a. Zatem od początku
Podłoże – czyli gdzie stawiamy perkusję
Dobrym pomysłem jest zastosowanie tutaj jakiegoś rodzaju wykładziny najlepiej o gumowym spodzie. W ten sposób będziemy mogli zapewnić sobie, że bębny nie będę posuwały się po scenie w trakcie koncertu. Dodatkowym zadaniem naszej wykładziny będzie ograniczenie odbić od podłoża, które mogą przeszkadzać w poprawnym zebraniu dźwięku przez mikrofony. Taki zabieg pozwoli nie tylko na lepszą realizację odsłuchów ale również na lepsze zrealizowanie frontu.
Stopa
Niezbędny w tym wypadku będzie krótki statyw do ustawienia mikrofonu. Dlaczego nie wykorzystać zwykłego mikrofonowego ? Po pierwsze daje znacznie mniejsze możliwości w ustawieniu mikrofonu głębiej bębna a po drugie czasami wygląda po prostu źle jeżeli cały zestaw stoi na widoku. Statyw powinien być w miarę stabilny a uchwyt odporny na wstrząsy. Mikrofon wsuwamy na około 75% długości do wnętrza bębna. Podłożenie kawałka gąbki lub gumy pod statyw pozwoli na tłumienie drgań przechodzących do mikrofonu. Innym rozwiązaniem (jeśli np.: nie posiadamy małego statywu) jest wykorzystanie poduszki do położenia na niej mikrofonu we wnętrzu bębna. Jeżeli jednak nie ma możliwości dostać się do wnętrza bębna – pozostaje nam skierowanie mikrofonu na centralny punkt membrany.
Werbel
Do umieszczenia mikrofonu możemy wykorzystać albo uchwyt przyczepiany do obręczy werbla albo skorzystać ze statywu mikrofonowego. Mikrofon powinien być skierowany w kierunku centralnego punktu membrany. Jednocześnie trzeba pamiętać aby zachować bezpieczną odległość od krawędzi bębna tak aby muzyk nie uderzył w niego pałkami – około 5 cm powinno wystarczyć (5cm od krawędzi bębna nie od jego środka!). Trzeba również zadbać o to aby mikrofon nie był skierowany w stronę odsłuchu bębniarza bo doprowadzi do do łatwego wzbudzania się.
Hi-hat
Mikrofon powinien być skierowany w dół pod kątem około 45° w kierunku górnej krawędzi talerza. Nie powinno się kierować mikrofonu ani w stronę szpary między talerzami ani w kierunku centralnego punktu Hi-hat’u. Jeżeli nie dysponujemy odpowiednio wysokim statywem możemy skierować mikrofon od dołu w górę w lustrzanej pozycji jednak rozwiązanie to pozbawi nas charakterystycznego dźwięku uderzającej pałki w talerz.
Tomy
Tutaj zasady są podobne jak w przypadku werbla. Nie wolno przystawiać mikrofonu bliżej niż krawędź bębna aby nie sprowokować walki o przestrzeń z pałkami perkusisty ponieważ mikrofon na pewno przegra. Kierujemy mikrofon w stronę centralnego punktu membrany.
Overhead’y
Nagłaśniając overheady w zestawie perkusyjnym możemy z powodzeniem wykorzystać zarówno rozwiązanie mono : z jednym mikrofonem ustawionym mniej więcej na środku lub stereo : z dwoma mikrofonami ustawionymi po obu stronach zestawu. optymalna wysokość umieszczenia mikrofonów nad talerzami to około 40-50 cm. Dobrym pomysłem jest zastosowanie tego samego typu mikrofonu co w przypadku Hi-hat’u. Nie dawaj się ponieść w kwestii zbierania dźwięku z talerzy ponieważ na niewielkich imprezach mikrofony wokalowe zbiorą ich aż za dużo.
Podsumowanie
Powyższe uwagi są jedynie jedną z bardzo wielu możliwości. Możesz potraktować je jako punkt wyjściowy do przeprowadzenia własnych eksperymentów w poszukiwaniu brzmienia, które bardziej odpowiada Twoim gustom. Często spotykany jest na przykład wariant zbierania dźwięku z bębnów z ich dolnej membrany (należy pamiętać o odwróceniu fazy w tym sygnale) – możesz tego spróbować i zobaczyć czy taka konfiguracja bardziej Ci odpowiada. Często to realizator danego zespołu będzie określał w jaki sposób powinny być umieszczone mikrofony aby dźwięk odpowiadał jego preferencją. Nie bój się eksperymentować z własnymi pomysłami.
Aspekty techniczne
Nagłośnienie perkusji to spore nagromadzenie mikrofonów na niewielkim obszarze. Dlatego przy tego typu realizacji przydatny okazuje się multicore. dzięki niemu wszystkie kable mikrofonowe od perkusji wpinamy w jedną skrzynkę, którą możemy ustawić tuż przy zestawie. Dalej wszystkie kable biegną do multicora głównego w jednym długim przewodzie.
Ile mikrofonów potrzeba do nagłośnienia perkusji ? To zależy. Minimalny zestaw powinien zawierać mikrofony do :
- stopy x 1
- hi-hat’u x 1
- werbla x 1
- tomów (zakładamy, że są 3 sztuki) x 3
- overheadów (mono) x 1
- Suma : 7 mikrofonów
Trzeba pamiętać o tym, że nie każdy mikrofon nadaje się do każdego zastosowania. Często w riderach technicznych zespołów są wyszczególnione modele, które dany wykonawca preferuje do jakiej roli w swoim zestawie.