Jak Solotech zrewolucjonizował dźwięk na brytyjskich arenach z serią K od L-Acoustics
Solotech pokonuje wyzwania akustyczne dzięki potężnemu systemowi nagłośnienia koncertowego z serii K na występy w brytyjskich arenach
LONDYN, Wielka Brytania, 2024 sierpnia – „L-Acoustics został specjalnie zamówiony na tę trasę. To system, z którym czuję się najbardziej komfortowo po latach pracy z nim, miksując dla innych artystów” – mówi Philip Harvey, inżynier frontowy Keane. Świętując 20. rocznicę wydania albumu „Hopes and Fears”, zespół Keane wyruszył w triumfalną trasę koncertową po Wielkiej Brytanii, która stanowiła wyjątkowe wyzwanie akustyczne. Trasa, obejmująca sześć aren na siedem koncertów, w tym dwa wieczory w londyńskiej O2 Arena, wymagała koncertowego systemu dźwiękowego, który zapewniałby zarówno ciche momenty, jak i pełne, wysokoenergetyczne szczyty z równą klarownością i mocą.
„Podczas gdy Keane jest znany ze swoich melodyjnych ballad, ich występy na żywo wymagają bardzo dynamicznego brzmienia” – wyjaśnia Harvey. „Naszym celem było zapewnienie potężnego rockowego show, które obejmuje zarówno intymne momenty, jak i grzmiące crescenda, a wszystko to przy jednoczesnym zapewnieniu, że każde miejsce w domu będzie miało spójny wpływ na dźwięk”
System nagłośnieniowy L-Acoustics zasila trasę koncertową Keane „Hopes and Fears” z okazji 20-lecia zespołu
Przeszkody w osiągnięciu tego celu obejmowały różne rozmiary i akustykę aren oraz scenografię, która obejmowała ciąg w kształcie litery T rozciągający się na widownię, co komplikowało rozmieszczenie i pokrycie głośników. Wreszcie, wymóg zapewnienia spójnej jakości dźwięku w całym obiekcie bez polegania na opóźnieniach dodał kolejną warstwę złożoności.
Aby sprostać tym wyzwaniom, zespół Keane’a zwrócił się do L-Acoustics i ich certyfikowanego dostawcy, Solotech. Tim Mitchell, kierownik projektu w Solotech, wyjaśnia ich podejście: „Pokrycie było naszym głównym celem, upewniając się, że każdy otrzyma taki sam wpływ dźwięku w pełnym spektrum. Ponieważ większość publiczności znajdowała się na przydzielonych miejscach, potrzebowaliśmy, aby dźwięk docierał do każdego z nich z porównywalną jakością i mocą”
Seria L-Acoustics K zapewnia potężne rockowe show, które obejmuje zarówno intymne momenty, jak i grzmiące crescenda
Rozwiązanie pojawiło się w postaci kompleksowej konfiguracji L-Acoustics serii K. System koncertowy składał się z 16 K1 + 6 K2 na stronę dla głównych podwieszeń L / R, 16 K2 dla podwieszeń bocznych i ośmiu K3 dla podwieszeń 180º na stronę głośników liniowych, uzupełnionych ośmioma subwooferami KS28 w konfiguracji kardioidalnej na stronę odchyloną o 30º z 18 subwooferami KS28 ustawionymi na ziemi w kardioidalnym układzie podłukowym. Wypełnienia składały się z czterech zestawów A15 Wide na stronę, z 12 zestawami Kara II wykorzystanymi do wypełnienia frontów i ciągów. Wszystkie obudowy były zasilane przez wzmacniacze LA12X, a sterowanie systemem odbywało się za pomocą trzech procesorów P1 w sieci Milan-AVB.
Oprogramowanie L-Acoustics Soundvision odegrało kluczową rolę w procesie projektowania systemu nagłośnienia koncertowego. Wstępne projekty zostały stworzone przez doświadczonego amerykańskiego inżyniera systemowego Michaela Gazdziaka, z którym Philip Harvey współpracował podczas wielu tras koncertowych, a następnie zostały dopracowane dla każdego miejsca przez inżyniera systemowego Solotech, Richa Kempa. Mitchell dodaje: „Soundvision był szeroko wykorzystywany w całym procesie projektowania tego systemu, pozwalając nam dostosować się do zawiłości każdego miejsca”
Seria L-Acoustics K zapewnia kompleksowe pokrycie każdego miejsca na arenie
Zespół zastosował innowacyjne techniki, aby sprostać wyjątkowym wyzwaniom związanym z ciągiem w kształcie litery T. Panflex został użyty na wypełnieniach K2, aby zminimalizować rozlewanie się na ciąg” – wyjaśnia Mitchell. „Strategicznie umieszczony drugi rząd Kara II wzdłuż krawędzi ciągu zapewnił wypełnienie obszarów dotkniętych konstrukcją sceny i tych, które nie zostały pokryte wypełnieniami K2”
Rezultat był spektakularnym sukcesem. Harvey jest zachwycony wydajnością systemu: „Zawsze mam uśmiech na twarzy pracując z umiejętnie rozmieszczonym i dostrojonym systemem L-Acoustics i odchodzę zadowolony. Barometrem sukcesu tej brytyjskiej trasy były dwa występy w O2 i byliśmy przytłoczeni komplementami i pozytywnymi opiniami”
System koncertowy składał się z 16 głośników L-Acoustics K1 + 6 K2 na stronę dla głównych głośników L/R, 16 K2 dla głośników bocznych i ośmiu K3 dla głośników line array zawieszonych pod kątem 180º na stronę
Triumf trasy znalazł odzwierciedlenie w reakcji zarówno zespołu, jak i profesjonalistów z branży. „Słyszałem później od zespołu, że znani muzycy, producenci muzyczni i szefowie produkcji uczestniczyli w tych koncertach i wszyscy byli zdumieni produkcją i wykonaniem” – podsumowuje Harvey. „Keane nigdy nie brzmiał lepiej!” było osobistym ulubionym wyróżnieniem od profesjonalisty z branży bliskiego zespołowi”
Więcej informacji na temat ostatniej trasy koncertowej Keane można znaleźć na stronie www.keanemusic.com. Solotech można znaleźć na stronie www.solotech.com.
Wszystkie obudowy były zasilane przez kontrolery ze wzmacniaczem LA12X