Wybierz stronę

Nagrody ProSoundWeb i LiveSound International 2010

Nagrody ProSoundWeb i LiveSound International 2010

Jak co roku na stronie ProSoundWeb(PSW) można przeczytać o zwycięzcach plebiscytu czytelników na produkty roku 2010. I tak oto zwycięzcy w 7 kategoriach dotyczących nagłośnienia to :

Systemy liniowe dużego formatu

  • L-Acoustics KUDO – Jeden z większych liniowych systemów nagłośnieniowych dostępnych na rynku, głośniki zainstalowane w Kudo to 2×12″, 4×5″ 2×1,75″ co w sumie daje nam Osiem przetworników o łącznej mocy ok 1300W (RMS!!). Jak można się spodziewać po producencie jest to produkt wysokiej klasy i bardzo wysokiej ceny. Waga pojedynczego modułu to 89kg. Co ciekawe Kudo posiada możliwość dostosowania rozproszenia poziomego, które zostało zastosowane również w systemach Coda Audio (Niemcy) oraz POL-AUDIO (Polska). Maksymalny SPL dla Kudo podany przez producent to 140dB ( pomiar wykonany przy programie KUDO50)
  • d&b audiotechnik J8 – Jest to system nieco mniejszy od poprzednika : 2×12″ 1×10″ i 2×1,4″ to głośniki wykorzystane w tej konstrukcji. Za mniejsza ilością przetworników poszła też zmniejszona waga – jeden moduł systemu d&b audiotechnik J8 to zaledwie (w porównaniu z Kudo) 60kg. Ekipa techniczna niezmiernie doceni te 30 kg różnicy. Moc kolumny to w sumie 700W natomiast podany przez producenta max SPL ( SPLmax peak, pink noise test signal with crest factor of 4 ) dla jednej sztuki w pełnej przestrzeni to  = 145dB. Wynika jak widać lepszy od Kudo mimo znacznie mniejszej mocy.

Systemy liniowe małego formatu

  • JBL Professional VT4886/4883 – Przetworniki zamontowane w małym „Vertecu” tu : 2×6,5″, 4×2,5″ oraz 2×1″.  Całkowita moc jednego modułu to 325W(RMS) a SPL maksymalny wynosi 137dB. Waga kolumny to niecałe 16kg – system jest niezmiernie lekki jak na tak dużą ilość przetworników (8 sztuk). Jednocześnie SPL nie zaskakuje wysokością co nie jest powodem do radości.
  • L-Acoustics KARA – Kara jest nowym produktem ze stajni L’acoustic-a. Jest to następca dV-DOSC-a, która ma już swoje lata. Konstrukcja zawiera w sobie 2×8″ oraz 1×3″ co może wydawać się śmiesznie mało w porównaniu z konstrukcją JBL-a. Konstrukcja posiada jednak blisko 1kW mocy RMS a jej SPL maksymalny wynosi 139 dB ( przy presecie KARA). Można więc śmiało powiedzieć, że wykorzystuje opna znacznie lepiej możliwości swoich przetworników niż poprzedniczka.

Nagłośnienie przenośne aktywne – kolumny te w rzeczywistości nie mają wiele wspólnego z estradą więc pozwolę sobie pominąć ich opisywanie. Dla zainteresowanych więcej informacji można znaleźć na stronach producentów.

  • L-Acoustics 108P/112P
  • Electro-Voice ZXA1

Nagłośnienie pełno pasmowe – Tak jak kategoria powyżej, konstrukcje raczej umieszczony poprzez luźny związek z nagłośnieniem. Raczej nie spotykane na estradzie.

  • Community Professional iBOX i2W8
  • d&b audiotechnik E6

Kolumny niskotonowe

 

  • d&b audiotechnik B4-SUB – Ciekawa konstrukcja ze względu na umieszczenie w kolumnie niskotonowej dwóch głośników : 1×12″ oraz 1×15″. 15″ głośnik umieszczony jest na przedniej płycie konstrukcji natomiast 12″ głośnik znajduje się w komorze wewnątrz. Całość zapewnia efekt kardioidalnego ustawienia basu przy wykorzystaniu jednego kanału wzmacniacza. Na pewno nie zaliczymy tej konstrukcji jako przeznaczonej do transportu w pojedynkę. Mimo kółek waży ona 44kg co raczej wykracza poza normy gwarantujące komfort pracy zwykłemu zjadaczowi chleba. Moc 500W (RMS) nie powala, jednak całość daje nam przyzwoite 131 dB (lub 128dB w zależności od wykorzystanego wzmacniacza) maksymalnego SPL. Według producenta B4-SUB może pokryć pasmo w zakresie od 40 do 150Hz
  • L-Acoustics SB18 – Zaprojektowany z myślą o współpracy z opisywanym powyżej systemem KARA subwoofer skonstruowany w oparciu o 18″ głośnik. Możliwość podwieszenie w gronie co zwiększa spójność fazową całego systemu w ostatnich czasach staje się coraz bardziej popularna. Waga dość duża – 52kg raczej zalicza go do systemów dość ciężkich. Parametry określające wydajność konstrukcji to 700W mocy RMS oraz 136dB maksymalnego SPL.  Konstrukcja na pewno ustępuje poprzedniczce w kwestii bycia „ciekawostką” jednak prezentuje dość konkretne parametry i raczej nie zawiedzie swojego właściciela.

Odsłuchy sceniczne

 

  • L-Acoustics 115XT – Ta konstrukcja do nowości raczej się nie zalicza. Znalazła już swoje miejsce w branży nagłośnieniowej i znajduje się na wyposażeniu sporej liczby firm nagłośnieniowych. Skuteczność maksymalna (SPL ) to blisko 140 dB! ( w zależności od programu wpisanego w procesor ). Moc 115XT to 525W (RMS) a jego waga wynosi 28,5kg. To sporo jak na odsłuch sceniczny. Na jego pokładzie znajdziemy 15″ głośnik podparty 3″ głośnikiem wysoko tonowym.  Konstrukcja z pewnością jednak zalicza się do grona bardzo wydajnych.
  • Electro-Voice TX1122FM – Przednia siatka posiada dość specyficzny design, który jednak nie powinien zrażać. 132dB skuteczności maksymalnej to znacznie mniej niż 115XT jednocześnie jednak kolumna posiada ponad dwa razy mniejszą moc – 250W RMS.  Jest również o 10 kg lżejszy (19,8kg) co nie jest bez znaczenia, jednak waga nie powinna przechylić niczyich preferencji w kwestii wyboru monitora estradowego.

Seria Crown XLS DriveCore oraz Powersoft M50Q

Warto zacząć od tego, że Crown to produkt bez porównania tańszy ( najdroższy model kosztuje ponad 3 razy mniej niż Powersoft) i skierowany raczej na trochę inny rynek. Wzmacniacze z serii XLS DriveCore oferują moc od 550W (2?, model XLS 1000) do 1200W (2?, model XLS 2500) na kanał – wzmacniacze są dwukanałowe. Moce podawane są jako wartość maksymalna przy 0,5% THD. Waga jest stosunkowo niewielka i waha się od 3,9kg (dwa słabsze modele ) do 4,9kg (dwa mocniejsze modele). Co warto zaznaczyć Crown posiada również wbudowany crossover przestrajalny w granicach 50Hz-3kHz. Jest to zatem produkt przeznaczony głównie do małych systemów przenośnych w których skomplikowane układy DSP nie są potrzebne. Nie wątpliwą zaletą w porównaniu z Powersoftem jest możliwość zejścia z impedancją nagłośnienia do 2?.

Powersoft M50Q oferuje moc 1250W na kanał przy 4? (przewyższa tym samym najmocniejszego Crowna dwukrotnie) co daje nam całkowitą moc wzmacniacza 5000W. Moc podana jest jednak dla 1% THD zatem mogła by ulec delikatnemu zmniejszeniu przy podaniu w odpowiadającej normie 0,5% THD. Waga również jest wyższa niż u poprzednika i wynosi 7,4 kg, jest za to niższy od niego o połowę. Powersoft słynie z budowy superwydajnych wzmacniaczy o małych rozmiarach i wadze. Nie jest on jednocześnie konkurentem dla Crown ponieważ celuje ze swoimi produktami w rynek hi-end. Jest to rozwiązanie zdecydowanie skierowane dla firm nagłośnieniowych.

Głośniki

W kategorii głośników zwyciężyły produkty : Acustica Beyma 5CX200Nd oraz FaitalPRO 15XL1400. Pierwszy nich jest zdecydowanie tańszy (blisko o połowę) oba jednak pozostają w zasięgu średnio zaawansowanego projektanta nagłośnienia.

Beyma 5CX200Nd to niewielki głośniczek koaksjalny oferujący pokrycie blisko pełnego pasma akustycznego. Waży zaledwie 1,85kg i oferuje w sumie moc 190W (150/LF + 40/HF). Skuteczność tego modelu to 92,5dB (LF) oraz 102dB (HF). Jest to jednak produkt skierowany głównie do zastosowań półprofesjonalnych gdzie rozmiar konstrukcji ma największe znaczenie.

FaitalPRO 15XL1400 to nisko tonowy głośnik 15″, którego waga wynosi 11,2 kg. Jest to całkiem zgrabna i ekonomiczna konstrukcja pozwalająca na wpompowanie do niej mocy o maksymalnym poziomie 2800W. Skuteczność jest na poprawnym poziomie i wynosi 97dB. Przy cenie poniżej 500$ jest to całkiem niezły wybór do konstrukcji dwudrożnych oraz niskotonowych.

O autorze

Pin It on Pinterest