Wybierz stronę

PROAUDIO Trends cz.2 – Keith Johnson

PROAUDIO Trends cz.2 – Keith Johnson

Zgodnie z przysłowiem przypisywanym Heraclitusowi:

Jedyna rzecz, która jest stała to ciągła zmiana

Dlatego właśnie rozpoczynamy nowy cykl bardzo krótkich wywiadów z osobami z branży, które powiedzą nam co jest według nich najważniejszym aktualnym trendem i co stanie się nim za kilka lat.

Drugi wywiad z tego cyklu przeprowadziliśmy z Keith Johnson z firmy Allen&Heath, którego udało nam się zapytać, co o tym sądzi. Całą wypowiedź możecie posłuchać na naszym kanale Youtube.

 

PROAUDIO TRENDS – PART II – Keith Johnson

#1 JAKOŚĆ AUDIO W CYFROWYCH SYGNAŁACH

Od momentu wprowadzanie konwerterów ADC minęło sporo czasu i technologia w bardzo dużym stopniu przekroczyło to, co pierwotnie było uważane za cel. Teoretycznie pasmo, które uważa się za wykorzystywane w systemach audio to 20 Hz – 20 000 Hz. Z tego powodu dążono do częstotliwości próbkowania w okolicach 40 kHz+. Dziś jednak możliwości technologii i oczekiwania są wyższe. Dziś próbkowanie, które jest obecnie traktowane jako docelowe to co najmniej 96 kHz. Część sygnału, która znajdowała się poza pasmem 20-20k może odciskać swoje piętno na sygnale w paśmie słyszalnym, przez co będzie zmieniała „brzmienie” tego co rzeczywiście słyszymy. Między innymi z tego powodu, aby nie utracić tych dodatków staramy się operować na sygnale cyfrowym próbkowanym przy wyższych częstotliwościach.

Dodatkowo same układy konwersji analogowo-cyfrowej są coraz bardziej zaawansowane i pozwalają na coraz bardziej precyzyjne odwzorowanie rzeczywistego przebiegu w coraz szerszym paśmie.

#2 Łączność z innymi urządzeniami

Coraz częściej aplikacje PROaudio wymagają wykorzystania dodatkowych urządzeń, które znacznie podnoszą jej funkcjonalność. Bez względu na to czy jest to uproszczona konsola do sterowania, która pozwala na sterowanie mikserem będąc na obiekcie czy dodatkowe urządzenia do przetwarzania czy zapisu lub odczytu danych. Nadal jednym z głównych ograniczeń w kategorii mikserów jest ich pojemność – to ile kanałów możemy obsłużyć korzystając z jednego urządzenia jak również ile z nich posiada pełną liczbę fizycznych kontrolerów. Często jednak czynnikiem decydującym o zakupie danego produktu jest jego elastyczność w aplikacji, która związana jest z tym, jakie rozwiązania warstwy softwarowej wdrożył producent. Czy możemy samodzielnie przypisywać funkcjonalność do przycisków i jak daleko skomplikowana może być czy sposób przywoływania i zapisywania ustawień poszczególnych kanałów.

Karty rozszerzeń to obecnie już praktycznie standard w przypadku dużych flagowych serii, ale i nie tylko. Za pomocą rozszerzeń tego typu możesz odpowiednio rozbudować funkcjonalność swojego stołu w zależności od potrzeb. Mogą to być zarówno możliwości przetwarzania sygnałów jak również dodatkowe interfejsy wejściowe-wyjściowe.

Coraz częściej jednak miksery oferują możliwość nie tyle zdalnego sterowania dla samego akustyka a coś w rodzaju autonomicznych konsol, które pozwalają nieco rozproszyć możliwości ingerowania w ustawienia jak np.: aplikacja SQ4You od Allen&Heath, która umożliwia muzykom na samodzielne ustawienie sobie odsłuchu w ograniczonym zakresie.

 

Skoro mikser to już praktycznie serwer z fizycznym interfejsem to czy za chwilę rynku nie przejmą firmy takie jak Oracle czy Microsoft?

O autorze

Filip Polanowski

Tematyka nagłośnienia jest mi bardzo bliska w związku z pracą w firmie rodzinnej POL-AUDIO, która zajmuje się produkcją nagłośnienia estradowego. Podstawy teoretyczne poza lekcjami fizyki na wszystkich etapach edukacji zdobywałem na wydziale Elektroniki, Politechniki Warszawskiej.

Pin It on Pinterest