Wybierz stronę

Wybieramy małe LA do 9″

Wybieramy małe LA do 9″

Jak wybrać mały system liniowy ? jak je porównywać ? na co zwrócić uwagę ?

Wstęp

Od jakiegoś czasu na rynku pro audio pojawiają się coraz to mniejsze systemy liniowe. Możemy wybierać między najróżniejszymi konstrukcjami w zależności od zasobności portfela, przeznaczenia czy preferowanego koloru lub kształtu. Najmniejsze z nich o średnicy głośnika w okolicach 6″ to raczej systemy przeznaczone jako front(/side/out/etc) fill lub system na bardzo małe eventy. Jest to zatem narzędzie, które jest dodatkiem do systemu głównego. Ewentualnie zrozumiałe może być wybranie systemu tej klasy do stałej instalacji w obiekcie, który nie wymaga niczego większego. Dlatego właśnie skupimy się na systemach odrobinę większych będących w stanie pełnić rolę systemu frontowego na koncertach.

Które modele i dlaczego zostały wybrane ?

Wybierając kierowałem się przede wszystkim opinią w branży nagłośnieniowej oraz rozmiarem przetwornika nisko tonowego, który nie mógł przekraczać 9″ . Modele, które wybrałem to :

  • Adamson – Spektrix
  • L-acoustics – dV-DOSC
  • Meyer Sound – M’elodie
  • Pol-Audio – SLA 208M ND

 

Adamson jest co prawda rzadko spotykany w Polsce ale panuje o nim bardzo dobra opinia. L-acoustics również ma bardzo dobrą opinię i można spotkać ten system u nas w kraju. Meyer i Pol-Audio zbierają dobre opinie i są dość powszechne na Polskim rynku. Na początek może dwa zdania o każdym z systemów :

dV-DOSC – Dwu drożny, pasywny system liniowy pędzony w bi-ampie(8 Ohm/8 Ohm) ( wymaga dwóch kanałów wzmacniacza ) wyposażony w dwa 8″ głośniki oraz 3″ driver. Rozprowadzany przez producenta jedynie w komplecie z procesorem i wzmacniaczami. Obudowa sklejka wykończona lakierem.

M’elodie – Jedyny spośród czterech wybranych aktywny ( z wbudowanym wzmacniaczem ) system liniowy. Dwa 8″ głośniki i 3 ” driver ( podobnie jak dV-DOSC ).  Obudowa :  sklejka – wykończona lakierem, pasmo pracy : 70Hz – 20kHz.

SLA 208M ND – Pasywny system dwu drożny, pędzony w bi-ampie(16? / 16? ). Jako jedyny oprócz dwóch 8″ głośników posiada również dwa drivery planarne o wylocie 4″x1″. Przedstawiciel polskiej myśli technicznej.  Obudowa wykonana ze sklejki, wykończona lakierem. Pasmo pracy 65Hz – 20kHz.

Spektrix – Trójdrożny (8?/8?/8?) pasywny system liniowy ( pędzony z trzech kanałów ). Na pokładzie Adamsona znajdziemy : dwa 8,5″ głośniki ( jeden nisko tonowy, drugi średnio tonowy ) oraz driver 1,5″. Pasmo pracy  : 80Hz – 18kHz.

Dobieramy system do zastosowania

Wybierając system nagłośnieniowy należy się poważnie zastanowić nad tym w jaki rynek celujemy z usługami. Czy mają to być podmiejskie festyny czy koncerty z „pierwszej ligi” ze światowymi gwiazdami. W zależności od tego przy czym chcemy pracować takie narzędzie należy wybierać. Jeśli przewidujemy, że przyjdzie nam obsługiwać gwiazdy zagraniczne z pierwszej ligi wtedy warto spojrzeć na obecność w raiderach technicznych. Na pewno w czołówce klasyfikują się L-acoustics oraz Adamson, trochę za nimi jest Meyer. Pol-Audio jest spotykane jedynie w raiderach polskich artystów i to też nie we wszystkich. Teraz następuje kolejne pytanie: czy wybierając mały system liniowy rzeczywiście będziemy mieli szansę na to, że wpadnie nam zagraniczna gwiazda do terminarza. Raiderowość i rozpoznawalność loga ma olbrzymi wpływ na cenę systemu. Nie wolno również wychodzić z założenia, że raider jest sztywno przestrzegany i artysta nie zagra na sprzęcie, którego w nim nie ma ( ale wymaga to wcześniejszego ustalenia ! – nie namawiam to robienia niespodzianek akustykom zespołu ponieważ można się niemile przejechać ).

Głośność

W przypadku wybranych przez nas systemów, nie warto się zastanawiać nad tym, kto stosuje lepsze czy gorsze przetworniki ponieważ wszystkie należą do najwyższej klasy.  Można śmiało przejść do oceny wydajności pracy. Pozostaje tutaj czynnik uczciwości producenta w podawaniu parametrów ale ze względu na brak możliwości zweryfikowania tych parametrów zakładamy, że są uczciwie pomierzone.

  M’ELODIE SLA 208M ND Spektrix DV dosc
SPL HF b/d 115dB 112dB b/d
LF b/d 98dB 94,5dB / 99dB (różne 8,5?) b/d
Max 131dB ( ciągła ) LF 130dB / HF 142dB 136dB 137dB(po procesorze)

Jak widać w górze najlepiej poradzi sobie SLA z prostego względu – jako jedyna ma 2 drivery. W dole wszystkie systemy będą miały zbliżone osiągi ze względu na dwie 8″ podobnej klasy. Następny będzie dV-DOSC i Spektrix a na końcu znajdzie się M’elodie. Należy jednak wziąć pewna poprawkę a ten parametr ponieważ, różnie różni producenci podają jego wartość. Meyer np: podaje go dla mocy ciągłej, pozostali producenci natomiast wykorzystują maksymalną wartość chwilową, która jest większa.

Dla zainteresowanych poniżej zamieszczam również porównanie mocy poszczególnych systemów.

  M’ELODIE SLA 208M ND Spektrix DV dosc
Moc muzyczna 1275W 1440W 1220W 1070W
szczytowa 2550W 2880W 2440W 2140W

Jak widać największą mocą dysponuje polski produkt SLA 208M ND. Wynika to z faktu posiadania największej ilości przetworników ( 4 przy 3 u konkurencji ).

Waga i praktyczność

Jeżeli wybieramy system mały to możemy oczekiwać od niego niewielkiej wagi. Systemy lekkie są chętniej zabierane przez technicznych, którzy zajmują się jego instalacją.

  M’ELODIE SLA 208M ND Spektrix DV dosc
Waga 28,1kg 15kg 29kg 32kg

W tym wypadku palmę pierwszeństwa przyznaję dwóm systemom : M’elodie i SLA.  SLA oczywiście z prostego względu-jest najlżejszy. Jest to też jedyny systemem(z czwórki ) o trzypunktowym systemie podwieszania, który między innymi wpłynął na zmniejszenie wagi. M’elodia wygrywa ze względu na to, że jest druga pod względem wagi ale jest równocześnie jednym systemem aktywny spośród prezentowanych czterech, dlatego jej waga nie powinna być porównywana w tak dosłowny sposób.

Uginanie grona nie jest na pewno czynnikiem, który powinien decydować o wyborze tego lub innego systemu. Warto jednak rzucić okiem na to co będzie można zrobić z naszym systemem. Na stronie Adamsona niestety nie znalazłem kątów.

  M’ELODIE SLA 208M ND Spektrix DV dosc
Uginanie grona 0-11 0-12 ?(6 stopni regulacji) 0-7,5

Kolejnym aspektem, który jest już ważniejszy jest możliwość ustawiania systemu na ziemi w miejscach gdzie nie da się go powiesić.  W dokumentacji Spectrixa nie odnalazłem informacji o tym, czy może do tego posłużyć jedna rama. W przypadku M’elodie, dV DOSC oraz SLA do wieszania i ustawiania na ziemi możemy korzystać z tej samej ramy. W przypadku SLA mamy również do dyspozycji specjalną ramę, która służy do postawienia do 4 sztuk na statywie, co może być ciekawym rozwiązaniem. W tym przypadku stawiamy na podium równo wszystkich poza Spectrixem, który dostaje, za nieznalezienie informacji o ramie, drugie miejsce.

Komponenty i akcesoria

Teraz skupimy się na elementach dodatkowych do systemu jako całości. Nikt nie powinien mieć wątpliwości co do tego, że żaden z wymienionych modeli nie jest w stanie obsłużyć imprezy bez podparcia dedykowanym osprzętem.

Każdy z producentów udostępnia dla swoich produktów presety do procesorów głośnikowych. Tutaj mamy zatem remis z małym plusem dla Adamsona, który udostępnia swoje presety do największej ilości procesorów głośnikowych.

Jeśli chodzi o dedykowane sekcje niskotonowe to tutaj wygrywają zagraniczni producenci z jednego prostego względu : Pol-Audio nie oddało do dyspozycji klientów podwieszanego basu. Jest co prawda system przeznaczony do pracy z SLA 208M ND – TP 118, ale powiesić go nie będzie można. Pozostałe systemy posiadają systemy basowe, które mogą zostać powieszone u szczytu grona :

  • M’elodie ma 600-HP
  • dV-DOSC ma dV-SUB
  • Spektrix ma Spektrix Sub

Tutaj pierwsze miejsce otrzymują Meyer, L-acoustics oraz Adamson. Pol-Audio natomiast ląduje na miejscu drugim.

Nie do przeoczenia jest też kwestia oprogramowania wyliczającego pokrycie/optymalne kąty dla systemu w danej lokalizacji.  Tak Adamson jak i L-Acoustics oraz Meyer oddają do dyspozycji użytkownika systemu własne oprogramowanie. Warto zwrócić uwagę na to, że software firmy Meyer jest dostępny jedynie przy połączeniu z internetem co może odrobinę wpływać na ograniczony dostęp do niego. Pol-Audio zaanonsowało wprowadzenie swoich produktów do systemu Ease 2, który pozwoli na wykonanie obliczeń.  Podsumowując :

  • dV-DOSC – Sound vision
  • SLA 208M ND – Ease 2
  • Spektrix – Adamson shooter
  • M’elodie – Mapp Online Pro

Rozproszenie poziome

Kwestia na którą warto rzucić okiem to rozproszenie poziome systemu. Wiadome jest to, że system liniowy powinien zagrać szeroko tak aby swoim zasięgiem ogarnąć duży obszar przed sceną. I tak rozproszenie poziome wśród naszych systemów prezentuje się następująco :

  M’ELODIE SLA 208M ND Spektrix DV dosc
Rozproszenie 100 80/120 konfigurowalna 120 120

Tutaj ciężko mówić o tym kto zajmie, które miejsce ponieważ jest to raczej kwestia preferencji a i tak nie będziemy w stanie przewidzieć, które kąty okażą się najbardziej przydatne w trakcie naszych realizacji. Jedyny wyróżniający się produkt to SLA, która daje możliwość zmiany rozproszenia po zdjęciu przedniego grila i wymianie elementów pełniących rolę tuby dla przetworników wysoko tonowych. Do wyboru mamy dwa zestawy elementów : 80 i 120 stopni. Zatem jestem skłonny przyznać mały plus systemowi Pol-Audio w porównaniu z konkurentami.

Długość grona

Jest to sprawa o niebagatelnym znaczeniu. Długość grona bowiem przekłada się bezpośrednio na pracę systemu liniowego. Im system jest dłuższy tym większą kierunkowością w pionie się charakteryzuje i tym dalej jest w stanie zagrać. Warto w takim razie zwrócić uwagę na fizyczne wymiary poszczególnych systemów.

  M’ELODIE SLA 208M ND Spektrix DV dosc
Rozmiar[mm] Wysokość 233 270 220 258
Szerokość 673 620 710 695
Głębokość 324 380 480 476

Najważniejszym tutaj parametrem jest właśnie wysokość pojedynczego modułu. Jak łatwo się domyślić – im większa będzie ta wielkość tym szybciej będzie rosło nam grono i tym mniej kolumn trzeba będzie powiesić, żeby osiągnąć pożądany efekt a co za tym idzie będzie można mniej zainwestować. W tej kategorii palma pierwszeństwa należy SLA i dV-DOSC, drugie miejsce natomiast otrzymują M’elodie i Spektrix.

Cena i podsumowanie

Oczywiście bardzo ważnym, jeśli nie najważniejszym kryterium jest cena uruchomienia systemu. Jest to jednak kryterium, które nie jest powszechnie udostępnione dlatego nie będę tego konfrontował. Można się jednak spodziewać, że systemy Adamsona i L-acoustics  będę droższe od pozostałej dwójki. Pozwala im na to ich prestiż, który przekłada się na raiderowość. Warto sobie zatem zadać pytanie jak ten prestiż przełoży się na nasze zarobki i czy uzasadniona jest zwiększona inwestycja. Wybierając pośród tymi produktami nie wybieramy między skokiem jakościowym. Wszystkie systemy prezentują w przybliżeniu podobne osiągi. Meyer również jest systemem bardzo raiderowym ale o odrobinę mniejszym prestiżu. Pol-Audio posiada uznaną opinię na polskiej estradzie. Meyer jest na dodatek aktywny więc jego cena to cena nagłośnienia ze wzmacniaczem.

Wybór powinien się opierać na zestawieniu wszystkich parametrów ze sobą dla rozpatrywanych systemów. Powinniśmy się zastanowić co jest dla nas ważniejsze a co mniej ważne i na tej podstawie wybrać się na odsłuchy systemu. Zawsze powinniśmy dążyć do JEDNOCZESNEGO odsłuchu porównywanych systemów! Tylko tak jesteśmy w stanie je odnieść do siebie.

O autorze

Pin It on Pinterest