Systemy liniowe – dla kogo?
Przez jednych uważane za remedium na wszystkie bolączki branży nagłośnieniowej dla innych zwyczajny system nagłośnieniowy w wygórowanej cenie. Czy warto dopłacić dobre kilkadziesiąt % ceny za nagłośnienie o porównywalnej mocy i skuteczności? Czy każda firma nagłośnieniowa musi mieć takie nagłośnienie w swojej ofercie?
Jeżeli weźmiemy pod uwagę pojedyncza kolumnę, systemu liniowego i tradycyjnego PA to z pewnością okaże się, że jest to system o stanowczo zbyt wysokiej cenie. Jednak porównanie tych rozwiązań w taki sposób nie da nam wymiernych wyników. Jak można to w takim razie zrobić?
System liniowy to narzędzie, takie samo narzędzie jak śrubokręt czy przecinak, ma swoje konkretne zastosowanie. W przypadku systemów liniowych jest to narzędzie, którego zastosowanie wynika z konstrukcji i teorii do której jest „dopasowywane”. Teoria systemów liniowych zakłada stworzenie źródła w formie ciągłej linii.
Jedynym problemem w założeniach tej teorii jest to, że ów linia, aby system był liniowy w pełnym paśmie, powinna być nieskończona co może być dość ciężkie do zrealizowania.
Jeżeli jednak założymy, że nasz system jest zgodny z teorią i rzeczywiście potrafi to co idealny system liniowy potrafić powinien okazuje się, że może on pochwalić się czymś czym typowy system PA nie potrafi : generuje falę cylindryczną! WOW! Ale co to właściwie znaczy?
Fala cylindryczna ma kształt wycinka cylindra. Jej główną zaletą w porównaniu z tradycyjną emisją sferyczną systemu PA jest to, że czoło fali powiększa się jedynie w jednej płaszczyźnie – jest coraz szersza i nie robi się wyższa. Taki obrót spraw pozwala nam na lepsze ukierunkowanie dźwięku to pozwoli na ograniczenie odbić od sufitów i podłóg w miejsca gdzie można tego uniknąć. Na dodatek wyemitowany w ten sposób dźwięk może znacznie dalej dotrzeć ponieważ jego SPL będzie wolniej spadał wraz ze zwiększaniem się odległości od źródła. Jest to związane z tym, że czoło fali będzie rosło wolniej niż w przypadku fali sferycznej.
Tak więc okazuje się, że system liniowy, który wygeneruje falę cylindryczną może okazać się bardzo przydatny w lokalizacjach gdy chcemy zagrać daleko. To prawda ale… Podstawowym wymaganiem systemu liniowego, żeby zachował się jak w teorii jest jak już wcześniej wspomnieliśmy zbudowanie odpowiednio długiego grona. Im dłuższe, tym jego „walory liniowe” sięgną niżej w spektrum częstotliwości. Tutaj pojawia się jeden z problemów w zastosowaniu systemów liniowych w różnych lokalizacjach. Nie wszędzie da się podwiesić odpowiednio dużą ilość elementów. W takim przypadku nasz system może zostać wykorzystany w podobny sposób jak system PA. Jeżeli grono będzie bardzo krótkie nie uzyskamy żadnej wartości dodanej a taki sam jak nie lepszy efekt będziemy mogli uzyskać wykorzystując system tradycyjne, który będzie kosztował prawie połowę tego co nasze LA (z angielska Line Array – system liniowy).
Z drugiej strony jak najbardziej sensownym będzie wykorzystanie systemu liniowego w przypadku dużego koncertu na stadionie. W takim wypadku musimy zagrać głośno, daleko i mamy miejsca na ustawienie długiego grona – sytuacja idealna. No ale zaraz, zaraz! Przecież jak zbuduję „ścianę dźwięku” będę z systemów PA to też zagram głośno i daleko! No niby tak, będzie i głośno i daleko ale na pewno nie będzie równomiernie. System liniowy generuje dźwięk jednolity – tak jakby grała jedna duża kolumna (takie porównanie nie traktować zbyt dosłownie) a nie dużo małych jak w „ścianie dźwięku”. Jak budujemy ścianę dźwięku to niestety musimy liczyć się z filtrami grzebieniowymi nad którymi nigdy w życiu nie zapanujemy – po prostu się tego nie da zrobić.
Dlaczego w systemach liniowych nie ma filtrowania wzajemnego źródeł? Jest, ale dzięki odpowiedniej konstrukcji systemu to właśnie wzajemne sumowanie się i odejmowanie poszczególnych źródeł pozwala na uzyskanie fali o właściwościach zbliżonych do fali cylindrycznej.
Kolejna uwaga dotyczy nie tyle samych systemów liniowych co tak naprawdę wszystkich systemów nagłośnieniowych :
Żaden system nie zagra sam z siebie. Każdy z nich wymaga wymaga odpowiedniej obsługi aby był w stanie zadziałać tak jak powinien. Tak samo jak formuła 1 potrzebuje odpowiedniego kierowcy tak system nagłośnieniowy potrzebuje odpowiedniego inżyniera systemu.
Jeżeli planujesz zakup systemu nagłośnieniowe to musisz wiedzieć do czego będziesz go wykorzystywał. Jeżeli jesteś zdecydowany na zakup systemu liniowego to pewnie już wiesz co robisz. Jeżeli jednak szukasz swojego pierwszego poważnego systemu nagłośnieniowego nie doradzam kupna systemu liniowego.To drogie narzędzie, które nie w każdych warunkach da lepsze efekty niż tradycyjny, tańszy i prostszy w aplikacji system.
Czy każda firma nagłośnieniowa powinna mieć system liniowy? Teoretycznie, dzięki temu narzędzi firma jest w stanie obsługiwać większe eventy. Z pewnością jednak tego rodzaju zakup nie sprawi, że firma zacznie otrzymywać większe zlecenia. Trzeba ocenić swój potencjalny rynek. Z pewnością każda firma powinna mieć w swoim arsenale system PA. Zawsze może on być zapleczem na którym będzie można obsłużyć mniejsze imprezy oraz różnego rodzaju bankiety, które odbywają się w obiektach nieprzystosowanych do instalacji systemów liniowych.